Velkommen kursus i FLIP-modellen+
Sidens formål: Denne side fungerer som vores fælles afsæt for dagene på kurset. Her kan I finde program for de enkelte dage og links til vejledninger. Under fanen 'Eksempler' kan I finde inspiration fra hhv. folkeskole, gymnasier og professionshøjskole. Siden vil fortsat eksistere efter kurset, så I også senere har mulighed for at orientere jer i sidens didaktiske modeller og tekniske vejledninger. Bemærk at siden opdateres løbende - særligt for de senere dage.
Mastery Based arbejde: På kurset arbejder I "mastery based", altså mestringsbaseret. Hvor vi stiller en række produktionskrav, som I arbejder med eget fokus og i eget tempo. I processen understøttes jeres arbejde i først omgang af ressourcer her fra hjemmesiden, men vi står også til rådighed for løbende vejledning, ligesom vi jævntligt samler op og lærer af hinandens produkter og processer.
Nedenstående links skal I anvende igennem kurset til at dele jeres materialer og se andres.
DAGENS PROGRAM
Slides
Aktiviteter
1. aktivitet: Optag og upload en lille video (30-60 sek.) med din smartphone/tablet med et fagligt indhold (fx model, begreb, artefakt, forløb etc.) til YouTube og del den via kursets delingslink i toppen.
2. aktivitet: Optag og upload en lille video med et skærmoptagelsesprogram (screencast) på ca. 30-60 sek.), upload det og del linket via delingslinket i toppen.
3. aktivitet: Opret en formular i Office365 Forms med afsæt i én eller begge dine videoer (smartphone og skærmoptagelse), og del den via kursets delingslink i toppen.
Forberedelse til dag 2 - I skal optage og dele en "primer"-video samt oprette forms med spørgsmål. En "primer" er en lille rammesættende video (også kaldet "spark" - altså gnist), hvor I forsøger at rammesætte hvordan I vil arbejde med flipped learning over for nogle studerende. Formålet er altså at skabe en forandring fra ikke-flip til flip - hvad det så end indebærer for jer i jeres kontekster.
Formålet med primeren og spørgsmål er, at I får sat egne ord på det der for jer ville kendetegne metoden og herigennem reflektere over, hvordan den kan bruges i jeres konkrete praksisser.
Se evt. videoeksempler: Sidsel-Katrine, Kimberly, Nikolaj, Theis, Ditte-Marie, Inger, Sisse, Mille, Claus eller Contina.
INDHOLD
Vejledninger til jeres arbejde. Den øverste (nr. 1) er det anbefalede til FLIP-konceptet, men der gives plads til dialog om fordele og ulemper ved de forskellige værktøjer og værktøjernes samspil.
Introduktion til FLIP-modellen. Her forklares og udfoldes FLIP-modellen: Hvordan skal den forstås? Hvordan kan den anvendes konkret?
Upload fra telefon. Find den passende vejleding herunder afhængig af hvor du vil uploade dine video til.
Til YouTube fra telefon (YouTube tillader indlejring i Forms)
Skærmoptagelse: Optagelse af "det du ser på computerskærmen", fx ved at tale over PowerPoint, billeder, hjemmesider, digitale værktøjer osv.
Upload af video til videotjenester: Forskellige videotjenester har forskellige muligheder for deling og indlejring i forms. Tjenesterne har alle fx mulighed for at dele åbent til "alle med linket", hvilket ikke nødvendigvis betyder at det er offentligt søgbart.
Til YouTube fra min computer. YouTube tillader indlejring i Forms.
Til video.kp.dk fra computer ("tilføj ny" --> “upload af medier")
Hvordan anvendes Office365 Forms i FLIP? Her får du en gennengang af brug af Microsoft Forms - oprettelse af forms, deling af forms og tilgåelse af svar.
DAGENS PROGRAM
1. aktivitet - Præsentation af primer og sparring om de kontekster som I målretter jeres undervisning til.
2. aktivitet - Mastery Based og selvstændigt arbejde med egen planlægning med vejledning fra underviserne og eventuelt med afsæt i planlægningsskabelon.
3. aktivitet - Kort oplæg og drøftelse af videogenrer til flipped learning.
4. aktivitet - videre arbejde (som aktivitet 2).
5. aktivitet - Opsamling
INDHOLD
En planlægningsskabelon til arbejdet med flipped learning. Her forklares den grundlæggende didaktiske tænkning på flipped learning, herunder hvilke didaktiske kategorier der med fordel kan arbejde med for at skabe sammenhæng mellem film, spørgsmål og undervisning. Se evt. Slides fra video
Læringsspørgsmål. Her forklares hvordan der kan arbejde med læringsspørgsmål, herunder hvordan der bevidst kan arbejdes med forskellige taksonomier samt nogle generelle opmærksomhedspunkter, når der formuleres læringsspørgsmål. Slides fra video
EKSTRA
Gode råd og overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelse og produktion af screencasts til brug i undervisning.
Videoredigering med DaVinci Resolve
En introduktion til et avanceret videoredigeringsprogram.
Et konkret og eksemplarisk eksempel på, hvordan Experimentarium arbejder med flipped learning.
DAGENS PROGRAM
1. aktivitet - Statusopfølgning på behov. Hvordan kan det her anvendes i det tværprofessionelle forløb og hvad skal der til?
Frokost: Kort opsamling. Planer eller produkter fremlægges kort.
2. aktivitet - Arbejde med og produktion af flipped learning materialer til egen praksis.
3. aktivitet - Opsamling og afrunding: Vi ser udvalgte dele af jeres materialer og drøfter muligheder og begrænsninger.
Afslutning: Præsentation af hjemmearbejde.
INDHOLD
Se eller gense videoer vejledninger fra andre dage.
DAGENS PROGRAM
Velkomst: Præsentation og diskussion FLIP-materialer (video og spørgsmål) samt overvejelser om mål og undervisningsaktiviteter.
Refleksionsarbejde med kort oplæg: Flipped classroom eller flipped learning i egen praksis?
Egen arbejdstid: Tid til udvikling, finpudsning, idéudveksling, vejledning og sparring.
Diskussion (ca. 13.00): Hvad skal der til, for at det fortsat er interessant at arbejde/eksperimentere med flipped undervisning?
INDHOLD
Rammesættende korte oplæg
Jeres erfaringer og overvejelser
Se eller gense evt. videoer fra de første tre dage
DAGENS PROGRAM (Bemærk: Endnu ikke opdateret)
Erfaringsdeling og refleksions
Refleksionsarbejde: Flipped classroom eller flipped learning i egen praksis?
Diskussion: Hvad skal der til, for at det fortsat er interessant at arbejde/eksperimentere med flipped undervisning?
Tid til udvikling, finpudsning, idéudveksling og sparring.
INDHOLD
Rammesættende korte oplæg
Drøftelser, diskussioner og idéer
Se eller gense evt. videoer fra de første tre dage